h k sze cs p szo v
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6

 

 

 
5780-81. évi zsidó naptár
 
2020. Július 30.
Tisá beÁv (Áv 9.)

2020. Szeptember 19.
Ros Hásáná (Tisri 1.)


2020. Szeptember 28.
Jom Kipur (Tisri 10.)


2020. Október 3.
Szukot (Tisri 15.)


2020. Október 11.
Szimhát Tóra (Tisri 23.)


2020. December 11-18.
Hanuka (Kiszlév 25.)

 

Január 31. szerda
Ünnepek
Tu BiSvát
Jegyfoglalás
Kérjük, adja meg kötelező adatait (e nélkül a foglalás érvénytelen!)

Kérjük nyomtassa ki a visszaigazolt e-mailt. Jegyét ennek birtokában tudjuk biztosan kiadni!

Ajánlás
Kérjük adja meg adatait.
  • Tu BiSvát, a négy zsidó újév egyike. A másik három Pészah (a kivonulás ünnepe, a vallási újév), Ros Hásáná (az év feje, a naptári újév) és a tizedek újéve.

  • A fáj újéve is egy új kezdet, hiszen Izraelben ebben az időben van vége a télnek és éled újjá a természet. Ekkor kezdenek el rügyezni és hirtelen virágba borulni a fák, és ekkor kivirul az egész ország. 

  • Tu BiSvátkor a hagyomány szerint 15 féle gyümölcsöt kell enni, általában amiket a Tóra említ, mint Izrael földjén honosakat: szőlőt, datolyát, fügét, gránátalmát, olajbogyót.

  • Izraelben ezen a napon szokás facsemeték ültetése.  Viszonylag új hagyományról van szó, amelyet az író, kutató és történész Zeev Jeabec kezdeményezett, aki Zichron Jákov mosávban élt száz évvel ezelőtt. 1892-ben Tu Bisvát ünnepén Jeabec tanítványaival közösen fákat ültetett Zichron Jákovban, ekkor született meg az új hagyomány: az izraeli diákok évenkénti faültetési akciója. Tu Bisvátkor évről évre közel negyedmillió izraeli diák vesz részt a S'vát hónap folyamán lezajló faültetési ünnepségeken. 

  • A héber naptár szerint, az ünnep Svát hónap 15-re esik, innen származik a neve is.

  • A természet szeretete már Mózes korában is fontos volt a zsidó nép számára, a gyümölcsfák védelme pedig különösképpen. Ezt igazolja az, hogy a gyümölcsöt termő fákat még háború idején sem volt szabad kivágni

  • Sok vallásos zsidó ilyenkor az asztalra teszi a hét "alapétket", amiket a Tórában Izrael földjével azonosítanak, amik a Deuteronómium (8:8) szerint a búza, árpa, szőlő, füge, gránátalma, olivabogyó és a datolya.

  • A kabbalizmus szerint a különböző fajta gyümölcsöknek különböző spirituális jelentőségük, függetlenül attól, hogy szárítottak vagy frissek az alábbi sorrendben kell enni őket:
1. Gyümölcsök és magvak, amiknek külső héjuk kemény és/vagy nem ehető, viszont belsejük puha és finom képviselik a legmagasabb szintet. Pl.: narancs, banán, dió, mogyoró, pisztácia. (Ide tartoznak természetesen azon citrusfajták is, amiknek egészük ehető pl. etrog)
 
2. Gyümölcsök és magvak, amik kívül puhák és ehetőek, belső részük viszont kemény, mint a datolya, sárgabarack, olajbogyó, afarszimon (khaki szilva) tartoznak a második szinthez.
 
3. A harmadik szint pedig azon gyümölcsöké, amiket teljes egészében elfogyasztunk, például a füge, málna, ribizli és hasonló gyümölcsök.
 
A kabbalista tradíció azt tanítja, hogy ha a gyümölcsöket ebben a sorrendben esszük, akkor kapcsolatba kerülünk az Élet fájával, amit Isten ültetett az Édenkertbe, ahová Ádámot és Évát is teremtette. A sorrend fontos jelentése, hogy eljutunk a külső valóságtól a különböző szinteken át a végső, legbelső negyedik dimenzióig, amit ebben az esetben a gyümölcsök illata képvisel.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Ingyenes program.